Nu de release van Odoo 14 steeds dichterbij komt is dit een goed moment om de recent aangekondigde functies, verbeteringen en veranderingen op te sommen.
Gebruiksvriendelijkheid
Een belangrijke eigenschap van Odoo is er voor zorgen dat het gemakkelijk te gebruiken en te navigeren blijft. Odoo 14 brengt belangrijke UI- en UX-wijzigingen zodat het gebruiksgemak niet wordt overstemt door meer functionaliteit.
Hier is een korte lijst van enkele van de meer significante veranderingen die Odoo 14 zal omvatten:
Nieuwe widgets voor snelle toegang tot veelgebruikte opties
Sneltoetsen voor e-mail, sms en snooze in de CRM-module
Herwerkte dagelijkse taakweergave in de CRM-module
Nieuwe jaarkalender weergave voor de module Verlof
Nieuwe sneltoetsen voor de module Urenstaat
Verbeterde werkblad functionaliteit in heel Odoo - tevens de basis voor de volledige financiële budgettering
Verbeterde aanpassingsmogelijkheden voor formulieren
Integratie van goedkeuringsworkflows in elke bewerking via de studio of programmatisch
Automatische herinneringsmail voor ontvangsten naar slecht presterende leveranciers
Verbeterde Schermen
Met Odoo 14 zijn veel schermen opnieuw ontworpen en verbeterd. Aangezien inkooporders een van de meest verbeterde is geven we je graag wat meer info:
Odoo berekent nu de gemiddelde bestelwaarde, doorlooptijd tot aankoop, bestel deadline, ... en geeft dit weer of in de lijst en kanban weergave.
PO's bevatten nu een optie voor het verzenden van geautomatiseerde e-mails vóór levering op datum (dit is vooral handig voor leveranciers met een negatieve KPI)
Een bevestigingsmail kan automatisch naar leveranciers worden gestuurd bij het aanmaken van inkooporders, ter bevestiging dat de PO werd ontvangen kan Odoo ook bevestigen dat de bestelling is ontvangen.
Odoo heeft ook een nieuw dashboard voor leveranciers geïmplementeerd, met een snel overzicht van belangrijke details, zoals tijdige besteldatum.
Herwerkte inventaris- en productie modules
Odoo 14 met een herwerkte Inventaris- en Productie module is nu gericht op de beschikbaarheidsdatum van producten en supplies.
Daarnaast is er een nieuw bevoorrading rapport dat in één oogopslag uw voorraadniveaus laat zien en het mogelijk maakt om eenmalige of terugkerende supplies te bestellen.
Dit gebeurt zonder dat er minimum of maximum voorraadniveaus moet worden ingesteld. Odoo zal automatisch bepalen wat er besteld moet worden om aan uw stock levels te voldoen.
Nieuw voorraadprognoserapport
Replenishment rapport met acties
Directe toegang tot voorraadbeschikbaarheid
Nieuwe Data Cleaning Module
Inbegrepen in Odoo 14 is een nieuwe module voor het opschonen van gegevens. Deze module sorteert automatisch op nieuwe leads, opportunities, contacten en andere gegevens. Alle gedupliceerde gegevens worden gemarkeerd, klaar om samen te voegen.
Vernieuwde Website Bouwer
Elke versie-upgrade brengt verbeterde functionaliteit binnen Odoo's websitebouwer, waardoor het een steeds grotere kanshebber wordt tegenover de zwaargewichten WordPress, Weebly, Wix, ....
Odoo 14 brengt een gloednieuwe HTML-editor die opnieuw werd ontworpen met nieuwe en verbeterde bouwstenen, waarmee je moeiteloos mooie en functionele websites kunt bouwen.
Enkele van deze nieuwe bouwstenen zijn:
Dynamische productcatalogi
Grafieken
Aftellen
Pop-ups
Plug-in voor Microsoft
Nieuwe plug-in voor O365 voor het synchroniseren tussen Odoo en uw e-mailclient, waardoor het proces wordt vereenvoudigd en ervoor wordt gezorgd dat alle mail en agenda gegevens in Odoo worden vastgelegd.
Naast de bovenstaande functies biedt Odoo 14 ook:
Prijslijst rechtstreeks vanuit de productlijst genereren
Nieuw rapport over koers winsten / -verliezen
Nieuwe modules, los van verkoop, om commissies en finder fees te beheren
Verbeterde documentenmodule, waardoor documenten gemakkelijker kunnen worden gescand, gesplitst en gearchiveerd
Verbeterde integratie tussen modules resulterend in grotere efficiëntie
Gedetailleerde slimme waarschuwingen